باوی نیوز

آژانس مستقل خبری تحلیلی شهرستان باوی

باوی نیوز

آژانس مستقل خبری تحلیلی شهرستان باوی

ابتکار دانشگاه رامین:«مالچ پاشی طبیعی» روشی برای مهار ریزگردها

 
نماینده ولی فقیه در خوزستان خواستار شد: اجرایی کردن روش«مالچ پاشی طبیعی» توسط مسئولان محیط زیست

آیت ا... سید محمد علی موسوی جزایری، خواستار حمایت جدی مسئولان از اختراع های ثبت شده جوانان نخبه و متخصص دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی باوی خوزستان در زمینه مهار گرد و خاک در استان خوزستان شد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اهواز به برگزاری موفق «نخستین کنگره بین المللی گرد و غبار و مقابله با آثار زیانبار آن» توسط دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی باوی خوزستان اشاره کرد و گفت: بر اساس گزارش نتایج علمی و کاربردی این کنگره که این جانب آن را مطالعه کردم، جوانان نخبه استان و متخصص در حوزه محیط زیست، برای مهار گرد و خاک روشی را اختراع کرده اند که در مقایسه با روش های قبلی کاربردی تر و از همه مهم تر دارای صرفه اقتصادی مناسب است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری به تشریح این اختراع نخبگان خوزستانی پرداخت و خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته، برای مهار گرد و غبار ورودی از کشورهای همسایه، سازمان محیط زیست اقدام به مالچ پاشی نفتی می کرد که دارای هزینه های بسیار بالای اقتصادی است.

امام جمعه اهواز با بیان این که دانش آموختگان دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی باوی خوزستان بررسی علمی برای پی گیری و رفع این معضل را از مدتی پیش آغاز کرده و به پیشرفت‌ها و نتایج بسیار قابل توجهی رسیده اند، افزود: بر اساس نتیجه این مطالعات و تحقیقات، برای تثبیت شن ها و خاک های نرم باید از روش"مالچ طبیعی" استفاده کرد که با همان خاصیت "مالچ پاشی نفتی" اما بسیار ارزان تر و در وسعت بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

آیت ا... سید محمد علی موسوی جزایری، با یادآوری این که حرکت ابداعی صورت گرفته طرحی مناسب و دارای قابلیت اجرایی توسط تعداد نیروی انسانی بیشتری نسبت به طرح پیش از آن است، خاطرنشان کرد: استفاده از این روش ضمن صرفه اقتصادی، موجب می شود گام های بزرگی در زمینه مهار گرد و غبارهای مشکل آفرین استان خوزستان برداشته شود.

نماینده ولی فقیه در خوزستان ابتکارات دانشگاه کشاورزی باوی خوزستان را نفیس و ممتازخواند و بر ایجاد تمهیدات لازم برای عملیاتی کردن این ابداع ها تأکید کرد و گفت: ضروری است مسئولان امر به ویژه معاونت محترم رئیس جمهور و ریاست سازمان محیط زیست کشور و نیز مسئولان تصمیم گیر و مجری استانی، به این طرح کاربردی و بومی دانشجویان بی ادعا و متخصص کاردان خوزستانی توجه کنند.

اظهارات متناقض درباره وجود اورانیوم ضعیف شده در ریزگردهای عربی

در خور ذکر است چندی پیش در جریان حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مجلس شورای اسلامی، ۲ تن از نمایندگان مردم خوزستان در خانه ملت، از گزارش متولی اصلی پی گیری رفع مسئله گرد و غبار قانع نشده بودند و بحث وجود اورانیوم ضعیف شده در گرد و غبار را که مدتی به دست فراموشی سپرده شده بود، دوباره به عرصه افکار عمومی کشاندند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، عیسی دارایی نماینده مردم اندیمشک در خانه ملت اظهار کرده در زمین های عراق اورانیوم ضعیف شده وجود دارد و ورود آن ها به کشور تبعات خطرناکی خواهد داشت، اما متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی برای مقابله با این مشکل انجام نشده است.

طبق این گزارش، از سوی دیگر «سید شکر خدا موسوی» نماینده اهواز در مجلس نیز تصریح کرده چند مورد زاد و ولد کودکان فلج بر اثر آلودگی های گرد و خاک و اورانیوم ضعیف شده در عراق در استان خوزستان دیده شده است. این نماینده خوزستانی در خانه ملت ضمن اشاره به صحبت رئیس سازمان محیط زیست در جلسه علنی و غیرعلنی مجلس، حل معضل گرد و غبار در جنوب و غرب کشور را نیازمند یک عزم ملی می داند.

سازمان حفاظت محیط زیست اما در واکنشی نسبت به اظهارات نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی وجود اورانیوم ضعیف شده در ذرات گرد و غبار را سیاستمدارانه تکذیب و از زبان علی محمد شاعری معاون ارشد این سازمان اعلام کرد: طبق بررسی های انجام شده، اورانیوم ضعیف شده در گرد و غبار و ریزگردهایی که از عراق وارد کشور می شود، وجود ندارد.

این تکذیب در حالی است که در اردیبهشت 1388 در ششمین همایش سالانه علوم خاک در دانشگاه شهید چمران اهواز، خبری از دکتر امیر حسین چرخابی، رئیس وقت گروه پژوهشی حفاظت خاک و آبخیزداری پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری مبنی بر وجود اورانیوم در ذرات گرد و غبار منتشر شد.

البته هم اکنون این استاد و محقق دانشگاه که یک سال است بازنشسته شده، خبر منتشر شده گذشته را اصلاح می کند و می‌گوید: تاکنون آزمایش هایی که وجود اورانیوم موجود در ذرات گرد و غبار را منتفی بداند، انجام نشده است و این مسئله نیاز به شفاف سازی دارد.

اقتصاد خوزستان گرفتار توفان گرد و غبار

از سوی دیگر، توفان گرد و غبار چرخه اقتصاد استراتژیک خوزستان را کند کرده است. به گزارش خانه ملت، نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس با بیان این مطلب، افزود: افراد بسیاری در اثر عوارض این گرد و غبار دچار بیماری های پوستی و تنفسی شده اند. حجت ا... درویش پور با یادآوری این که کودکان به علت رشد ناقص ریه ها و نوع تنفس، بیشتر در معرض حملات ریوی هستند و در مقابل این ریزگردها بسیار حساس ترند، گفت: ما بیش از هر چیز باید به سلامت مردم بها دهیم، چرا که این نکته از هر مسئله در جامعه با اهمیت تر است و به همین علت دولت باید هرچه سریع تر تدابیر کارآمدی را بیندیشد. نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی ، ادامه داد: پدیده گرد و غبار شاخص علمی این حوزه انتخابیه را به نحو چشمگیری کاهش داد و این در حالی است که مدارس اهواز پی در پی تعطیل می‌شود. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با هشدارنسبت به سلامت مردم استان خوزستان ومردم شهرهای دیگر که درمعرض پدیده گرد وغبار قرار دارند، گفت: دولت باید تدبیری برای حل این معضل بیندیشد، زندگی دراین حوزه انتخابیه در شرایط ویِژه قرار گرفته و انتظار است به قوانین و ضمانت های اجرایی که برای این مناطق درنظر گرفته شده توجه بیشتری شود. درویش پور با اشاره به این که گرد وغبار زندگی عادی و اقتصادی این حوزه انتخابیه را دچاراختلال کرده است متذکر شد: انتظار داریم به مناطقی که در معرض گردو غبار قرار گرفته‌اند توجه بیشتری شود.

اثرریزگردها برصنعت برق زیان بار است

در همین حال، معاون برنامه ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خوزستان با عنوان این که ریزگردها بر کارکرد تجهیزات تولید و انتقال برق، تجهیزات اداری و خدمات عمومی برق و نیز منابع انسانی تاثیر می گذارد، افزود: براساس یک دسته‌بندی هزینه های ریزگردها شامل هزینه های آشکار(شستن تجهیزات ، تعویض و جایگزینی قطعه ، تصفیه اضافی, تعطیلی ادارات و .... ) و هزینه های غیرآشکار ( پنهان )شامل ،(تلفات فنی در بخشهای مختلف شبکه برق ، مشکلات پرسنلی ، ضایعات و کاهش عمر مفید تجهیزات و ماشین آلات و ... ) است.

عبدالرسول زرگر ادامه داد: اثر ریزگردها برهادی های خطوط انتقال (خورندگی)، مقره های خطوط انتقال، اتصالات (یراق آلات و اتصالات هادی) و تعمیرات و نگهداری از جمله تاثیرات ریزگردها در بخش انتقال خطوط است. معاون برنامه ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه ای خوزستان گفت:ریزگردها به بخش پشتیبانی نیز صدماتی وارد می کنند که می توان به تاثیر آن ها بر ساختمان ها و انبارها، بر ماشین آلات و تجهیزات مستقر در انبارها نیز اشاره کرد.

در همین راستا، یدا... حضرتی، مدیرعامل شرکت توزیع برق اهواز، درباره آثار مخرب پدیده گرد و خاک بر تجهیزات شبکه برق و افزایش قابل ملاحظه بار شبکه در روزهای آلوده گفت: این پدیده در سال های اخیر آثار نامطلوبی بر عملکرد تجهیزات شبکه برق داشته و موجب تغییر الگوی مصرف برق مشترکان و در نتیجه افزایش محسوس بار شبکه شده است.

وی افزود: تغییرات بار شبکه این روزها متناسب با غلظت گرد و خاک و دمای محیط متفاوت است و بررسی ها نشان می دهد بروز این پدیده هرچند موجب کاهش دمای هوا می شود، اما به دلیل حضور شهروندان در خانه و استفاده بیشتر از لوازم الکتریکی به ویژه تجهیزات سرمایشی، افزایش متوسط 90 مگاواتی بار شبکه برق را در فصل تابستان به دنبال دارد. حضرتی افزایش گرمای محیط خانه به سبب حضور افراد و در نتیجه افزایش توان مصرفی تجهیزات سرمایشی و مدت زمان عملکرد کمپرسور کولرهای گازی را از دلایل افزایش مصرف برق در روزهای آلوده به گرد و خاک خواند.

راه برون رفت توجه به اختراع های بومی و عملیاتی است

ناگفته پیداست حساسیت و تاکید بیش از پیش نماینده ولی فقیه در خوزستان از سویی و قانع نشدن نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی از فعالیت های انجام شده سازمان حفاظت محیط زیست برای مهار گرد و غبار از سوی دیگر مبین این نکته است که مسئولان امر و به ویژه حوزه حفاظت محیط زیست باید به نتایج علمی نخستین کنگره بین المللی گرد و غبار و مقابله با آثار آن که توسط دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ملاثانی خوزستان برگزار شد توجه کنند و در راستای مقوله "مالچ پاشی طبیعی" و عملیاتی کردن این روش بکوشند.

این کنگره بین المللی که تعامل و همکاری صمیمانه بخش های اجرایی استان و کشور و مشارکت بیش از 700 نفر از اندیشمندان، محققان، استادان، کارشناسان و دانشجویان داخل و خارج کشور را با ارائه بیش از 250 مقاله به عنوان پشتوانه دارد، نتایج مطالعات و تحقیقات خود را در قالب قطعنامه ای، تدوین و به مسئولان امر پیشنهاد کرد.

در بخشی از این قطعنامه 8 بندی آمده است: تاکید می شود که دبیرخانه دایمی کنگره در دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان برای پیگیری دستاوردهای کنگره و برگزاری همایش های ملی و بین المللی آینده حمایت و تقویت شود. همچنین پیشنهاد می شود مصوبات و راهکارهای اجرایی این همایش مورد توجه کارگروه ویژه آمادگی و مقابله با آثار زیان بار گرد و غبار که در هیئت دولت به ریاست دکتر رحیمی معاون رئیس جمهوری تشکیل شده، قرار گیرد.

این قطعنامه می افزاید: با عنایت به راه اندازی «قطب و مرکز مطالعه و سنجش ریز گرد جنوب و جنوب غرب کشور» در دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ملاثانی خوزستان حمایت همه جانبه سازمان های دولتی و خصوصی به ویژه وزارت نفت، شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و شرکت ملی حفاری ایران در تامین مالی برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی و اجرای طرح های مطالعاتی مورد تاکید قرار گرفت.

با توجه به متمرکز بودن کانون های شکل گیری و انتشار گردوغبار در کشورهای همجوار، فعال شدن کمیته ای منطقه ای برای اجرایی شدن راهکارهای ارائه شده در راستای مقابله با این پدیده پیشنهاد می شود.

در قطعنامه این کنگره همچنین شرکت کنندگان به برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت از طریق رسانه های جمعی، دانشگاه ها و مدارس برای حفظ سلامت جامعه تاکید کردند.

همچنین با توجه به آثار گسترده ریزگردها بر جامعه انسانی و محیط زیست پیشنهاد شده، ضروری است سازمان پدافند غیرعامل به این امر توجه ویژه داشته و در این راستا حمایت مالی و معنوی خود را از قطب و مرکز مطالعه و سنجش ریزگرد جنوب و جنوب غرب کشور به عمل آورد. درختکاری در کانون های بحران و ایجاد کمربند سبز به عنوان راهکارهایی موثر در کاهش شکل‌گیری و گسترش ذرات گرد و غبار مورد تاکید امضا کنندگان این قطعنامه قرار گرفت.

همچنین با توجه به مصوبات قانونی سند چشم انداز افق 1404 و برنامه پنجم توسعه کشور، این کنگره پیشنهاد کرده است در کمیته ای متشکل از نمایندگان دولت و مجلس نسبت به اجرایی‌کردن دستاوردهای کنگره اقدام شود. «کنگره بین المللی گرد و غبار و مقابله با آثار آن» از 26 تا 28 بهمن ماه سال گذشته توسط دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ملاثانی خوزستان برگزار شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد